reklama

Paličková výstavka

Niektorí bubeníci si zvyknú odkladať paličky z koncertov na ktorých hrali. Presne tak to robím aj ja, zatiaľ z každého koncertu mám paličky s dátumom, miestom a mojím podpisom :P Keďže sa mi zasa nazbieralo pár paličiek a na starej výstavke už nemám voľné sloty, rozhodol som sa spraviť si novú výstavku. A o výrobe tejto výstavky bude tento foto-návod.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Možno si poviete, že je to zložité a treba na to určité zručnosti. Nie je to tak, zaručene výrobu zvládne každý, kto držal v ruke vŕtačku, či skrutkovač. Chce to len jedno voľné poobedie a trpezlivosť. Základom je utvoriť si v hlave jasnú predstavu o tom, ako má výstavka vyzerať vo finále. Ja som nad týmto rozmýšľal pár mesiacov a snažil som sa vytvoriť si v hlave postup akým sa budem uberať, čo všetko budem potrebovať a vyriešiť problémy, ktoré by sa mohli vyskytnúť. Riešenie problémov v teoretickej rovine má za následok veľa ušetreného času, stresov a aj peňazí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže základný stavebný kameň bol u mňa jasný už pár mesiacov. V práci sme upratovali sklad nábytku, kde som našiel presklené dvere, ktoré zostali z nejakej starej reklamácie a nikto ich už nepotreboval. Keďže aj farba zhruba zodpovedala farebnému ladeniu mojej izby, hneď som si povedal, že toto bude moja nová výstavka. Pre ilustráciu prikladám obrázok:

Obrázok blogu

Následne som začal rozmýšľať nad tým, ako by sa dali paličky upevniť na túto výstavku. Na predchádzajúcu výstavku som použil háčiky, ktoré sa používajú ako vešiaky na kabáty, bundy atď.

Obrázok blogu

Avšak situáciu mi teraz komplikovalo to, že moje dvere neboli plné, ale ako výplň mali sklo. Vŕtanie do skla by bolo v domácich podmienkach dosť problematické, prenechanie tejto úlohy špecializovanej firme zasa finančne náročné. Rozmýšľal som teda nad inou alternatívou. K riešeniu mi pomohla náhoda a iný projekt. Pri zhotovovaní darčeka pre moju milú som potreboval kúpiť reťaz a krúžky. Tie som našiel v tom veľkom žlto-červenom obchode kde majú samé dobré veci do domácnosti :P.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opäť som si v hlave rozmyslel, akým spôsobom reťaz, krúžky a dvere spojiť tak, aby z toho vzniklo presne to, čo potrebujem. Keď som mal všetko rozmyslené, vybral som sa do obchodu a za 15 minút som mal nakúpené a mohol som sa pustiť do diela.

Obrázok blogu

Takže som si zaobstaral:

  • reťaz - 2 metre (2,92 €)

  • krúžky na kľúče, priemer 24mm - 8 krabičiek po 4 kusy (15,04 €)

  • skrutkové háky, 27mm - 2 krabičky po 4 kusy (2,59 €)

Suma sumárum - 20,55 €

V piatok som mal voľné popoludnie, takže som sa pustil do diela. Náradie som našiel v pivnici. Potreboval som vŕtačku, pilku na železo, kombinačky, brúsny kotúč, meter, papier, ceruzu, zakúpené veci, dvere, pracovný stôl, lampu...nesmela chýbať čokoláda a kafe :)

Obrázok blogu

V prvom rade musíme vyriešiť zavesenie našej výstavky na stenu. Na to budeme potrebovať dve skoby a dve hmoždiny. Skoby som našiel v pivnici medzi všakovakými matkami, skrutkami, klincami a inými vecami. Bolo ich však treba skrátiť, aby sa na ne dala výstavka pohodlne zavesiť. Skobu som si upevnil do zveráku, naštartoval vŕtačku osadenú brúsnym kotúčom, nasadil som si plexi štít a o chvíľu som mal skoby skrátené. Ešte som zapiloval kraje rezu, aby neboli ostré.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Daľšia životne potrebná vec na zavesenie výstavky je tento kúsok pliešku:

Obrázok blogu

Z tohto pliešku si vytvoríme závesy na dverách. Ak si všimneme dvere, uvidíme, že sú na nich predvŕtané diery na pánty. Toto pohotovo využijeme. Z pliešku si odrežeme dva pásiky(konce môžeme zapilovať), vyvŕtame do nich diery. Týmito pásikmi prekryjeme diery na pánty tak, aby zakrývali len hornú polovicu a priskrutkujeme.

Obrázok blogu

Zavesenie máme vyriešené. Teraz pristúpike k meraniu a výpočtom. Treba si presne určiť, kam umiestníme krúžky, reťaze, koľko krúžkov chceme mať na výveske, koľko od odkraja majú byť, a vôbec aby dielo bolo symetrické. Spomeniem ešte jednu vec. Moja výveska obsiahne dva stĺpce po 6 paličiek. Z reťaze a krúžkov som vytvoril novú reťaz. Na jej začiatku je 11 očiek reťaze, potom je 6 krúžkov medzi ktorými sú po 3 očká z reťaze a opäť to celé zakončíme 11 očkami z reťaze. Týmto sme dosiahli symetrickosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vymeraním som dosiahol nasledovné: Prvú reťaz som umiestnil 10 cm od ľavého okraja dosky (z vnútornej strany), medzi prvou a druhou reťazou je medzera veľkosti 20 cm. Medzi druhou a treťou reťazou je miesto 28 cm. Reťaze sú teda 14 cm naľavo a napravo od stredu sklenenej výplne dverí. Medzi Treťou a štvrtou reťazou je zasa mieto 20 cm. A konečne, štvrtá reťaz je 10 cm od pravého okraja sklenenej výplne.

Obrázok blogu

V daľšom kroku pristúpime k samoznému osadeniu reťazí na vopred vyznačené miesto. Na osadenie použijeme skrutkové háčiky. Pred osadením reťazí som ešte vyčistil a vyleštil sklo, pretože po osadení je k nemu sťažený prístup. Vyvŕtame dieru v hornej časti vývesky, prevlečieme reťaz cez skrutkový hák a zaskrutkujeme. Teraz napneme reťaz a vyznačíme si miesto v dolnej časti výstavky, kde reťaz opäť priskrutkujeme. Treba dávať pozor na polomer zakrivenia skrutkového háku. Treba pridať asi 5 mm k bodu, kde sa napnutá reťaz dotýka spodnej časti výstavky. Ja som na toto zabudol, a pomýlil som sa. Chyba sa však dá zakamuflovať, a to zamaľovaním miesta tmavou fixkou ;) Daľším dôležitým bodom je určenie počtu otočení skrutkového háku. Týmto si zabezpečíme to, že háky budú úplne zaskrutkované a budú všetky pekne orientované jedným smerom. Počet otočení zistíme z typu závitu a jeho zdvihu. Mne vyšiel počet otočení na rovných 10.

Obrázok blogu

Po osadení všetkých reťazí ich ešte odporúčam došponovať. A to tak, že kombinačkami chytíme skrutkový hák a ťaháme ho smerom von z výstavky. Hák sa totiž dá ohnúť o pár milimetrov, čo nám zabezpečí pohodlné napnutie reťaze.

Obrázok blogu

Keď máme všetko osadené, našponované a vyčistené, prejdeme k poslednému kroku pri osádzaní. A to je kontrola presnosti. Teraz sa ukáže, ako presne sme merali, ako sme si dali záležať na diele a koľko času sme strávili pri výrobe výstavky:

Obrázok blogu

Ak je všetko tak ako má byť, krúžky budú v jednej osi. Toto je dôlezité, pretože inak by nám paličky lietali kade-tade, skrátka neboli by rovnobežné.

Zostalo mi ešte kúsok z reťaze, tak som sa rozhodol, že ju rozkúskujem a použijem ako ozdoby. Priskrutkoval som ju na ľavý aj pravý okraj výstavky, a taktiež do stredu na horný aj dolný okraj. Nakoniec som ešte všetko vyčistil a poutieral.

Obrázok blogu

Pomaly sme sa prepracovali až k cieľovej rovinke. Na nej nás čaká samotné osadenie výstavky na stenu. Opäť si treba všetko presne vymerať. Ja som mal ešte sťaženú úlohu, pretože som novú výstavku umiestnil nad tú starú. Musel som byť presný, lebo prípadné nezrovnalosti by hneď vynikli. Nakoniec bola odchýlka v mojom prípade asi 2 mm, čo je akceptovateľné. Postup zavesenia výstavky je jednoduchý: Keď máme vymerané a naznačené diery, vyvŕtame ich výdyhovým vrtákom. Následne do nich zatlačíme hmoždiny. Do nich zaskrutkujeme skoby, ktoré sme si na začiatku pripravili. Potom už len opatrne zavesíme výstavku a presvedčíme sa, či naozaj sedí na skobách.

Obrázok blogu

A výstavka je hotová :) Ešte spomeniem jednu vec. Výroba tohto diela mi od začiatku až do konca trvala asi 5 hodín. Začínal som cca o 14:00 a čosi po 19:00 už bola výstavka na stene. Zaujímavé je, že napísanie tohto článku mi zabalo zhruba rovnaký čas :P

Ďakujem tým, ktorí vydržali čítať až doteraz. Pekný deň.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

.

Martin Betak

Martin Betak

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Student, neuveritelne, ale este ma vevyhodili zo skoly :D Zoznam autorových rubrík:  fotografieliteratúrapoéziaostatné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu